Με ''Υνί- Πιρούνι'', έξω οι μεσάζοντες!!


Tα αγροτικά προϊόντα, μέχρι να έρθουν στο τραπέζι μας, περνούν από πολλούς ''δρόμους'' που φυσικά, ανεβάζουν το κοστολόγιο.
Οι μεσάζοντες, χρησιμοποιούν το μάρκετινγκ για να διευρύνουν τη διαφορά  τιμής αγοράς και τιμής πώλησης. Έτσι, ενώ το πρωτογενές   προϊόν  παράγεται  με το ίδιο ή μεγαλύτερο κόστος σε σχέση με την τιμή διάθεσης του παραγωγού, οι μεσάζοντες κερδίζουν πολλά μεγιστοποιώντας τα κέρδη.
Αυτό σημαίνει για τον καταναλωτή, ακριβά προϊόντα, αλλά και για τον παραγωγό που δεν έχει, πολλές φορές, την πολυτέλεια διαπραγμάτευσης με τον χονδρέμπορα, ούτε την οικονομική δυνατότητα της τυποποίησης των προϊόντων του, οικονομική ζημιά που οδηγεί στην εγκατάλειψη της αγροτικής παραγωγής ως ασύμφορης ή την υπερχρέωση των αγροτών.
Με το σκεπτικό αυτό ιδρύθηκε το ''Υνί-Πιρούνι'', ένα κίνημα αλληλέγγυας συναλλαγής που εμπνεύστηκαν 10 ελαιοπαραγωγοί στο Κολυμπάρι της Κρήτης.
Αρχή λοιπόν έγινε με το βιολογικό λάδι της περιοχής. Οι καλλιεργητές αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους, να τυποποιήσουν το προϊόν τους ως ομάδα, ώστε οι τιμές να είναι συμφέρουσες και για τον καταναλωτή αλλά και για τον παραγωγό.
Μάλιστα πάνω στα προϊόντα,στην συσκευασία, υπάρχει η ανώτατη τιμή πώλησης ώστε να μη μεταβάλλεται αυτή στην πορεία.
Η ιδέα του κινήματος  ''αλληλέγγυας συναλλαγής'' στοχεύει στην ευθεία σύνδεση των καταναλωτών με τους παραγωγούς. Επιπλέον οι παραγωγοί μπορούν να ελέγχουν τα προϊόντα, ώστε να φτάνουν φρέσκα στον καταναλωτή.
Το κίνημα της αλληλέγγυας συναλλαγής ξεκίνησε από την Αμερική στη δεκαετία του 1970.Η ονομασία ''Field to plate'' είναι μια από τις πολλές ονομασίες του κινήματος.
Στο εξωτερικό, είναι σύνηθες οι παραγωγοί να συσπειρώνονται σε ενώσεις και να διαθέτουν από κοινού τα προϊόντα τους. Πολλά είναι επίσης τα μοντέλα που μπορούν να εφαρμοστούν από την πλευρά των καταναλωτών. 
Οι ενώσεις καταναλωτών, είτε συνάπτουν απευθείας εμπορικές σχέσεις με τους παραγωγούς, αγοράζοντας σε τιμές χονδρικής, είτε συνεργάζονται με μεγάλες αποθήκες που εξυπηρετούν περισσότερες ενώσεις καταναλωτών, που προμηθεύονται σε συμφέρουσες τιμές προϊόντα  από τους παραγωγούς.
Το ''Υνί-Πιρούνι '' ξεκίνησε ήδη την προσπάθεια να επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα, όπως μέλι, τυριά, ελιές, εσπεριδοειδή.
Τα προϊόντα τους μπορεί, όποιος το επιθυμεί, να τα προμηθευτεί, επικοινωνώντας μαζί τους, χωρίς κόστος, αν τα παραλάβει ο ίδιος, πχ από το καράβι, ή με μια μικρή επιβάρυνση, το ύψος της οποίας έχουν οι ίδιοι διαπραγματευτεί με μεταφορείς . 
Αλλά πωλούνται και σε καταστήματα λιανικής.
Το εγχείρημα είναι νέο και έχει μέχρι στιγμής παρουσιάσει μεγάλη επιτυχία.
Όμως ο κ.Γιώργος Δημητριάδης, επικεφαλής του κινήματος  λέει ότι είναι δύσκολο να συμπεριλάβει το κίνημα αυτό και άλλα προϊόντα από την υπόλοιπη χώρα. Θα είναι καλύτερο να δραστηριοποιηθούν οι παραγωγοί σε τοπικό επίπεδο, υποστήριξε!!!
Καιρός λοιπόν να φύγουν οι μεσάζοντες .....
Αρκετά κέρδισαν εις βάρος μας .
Δραστηριοποίηση χρειάζεται, γιατί τρόποι υπάρχουν!!!


Εδώ η διεύθυνση του κινήματος
Οι πληροφορίες είναι από το περιοδικό Gourmet






2 σχόλια:

  1. Καλημέρα αγαπητή Αννα!
    Αντί σχολίου ένα τραγούδι του 1975!Μακάρι να πετύχουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ωραίο τραγούδι Δημήτρη...Δεν πουλάμε, δεν πουλάμε στους μεσάζοντες!!! Και μακάρι να πετύχουν τέτοιες πρωτοβουλίες!!!
    Να σαι καλά
    Καλή εβδομάδα να έχουμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή